21. června 2021
Kategorie: Tipy a PR

V čem se vlastně liší CRM a ERP?

Cena ERP trhu letos dosáhne hranice 85,37 miliardy dolarů. 91 % firem s více než 11 zaměstnanci dnes používá CRM systémy. To jsou velmi působivá čísla, ale co zkratky CRM a ERP vlastně znamenají? Jak se od sebe navzájem liší? A který z obou systémů bude pro vaši firmu výhodnější?

Pro pořádek si nejdřív určíme, co mají obě služby společného. Jak CRM (customer relationship management – management vztahů s klienty) tak ERP (enterprise resources planning – plánování podnikových zdrojů) jsou softwarové služby, které k provozu potřebují datová centra. V podstatě velké místnosti plné serverových počítačů, které zpracovávají obrovské množství dat, na jejichž základě vyhodnocují nejvhodnější postup do budoucnosti. Mezi oběma systémy je celá řada rozdílů.

CRM

CRM systémy, jak z názvu vyplývá, se primárně zaměřují na zefektivnění vztahu mezi vaší firmou a klienty. Spokojení klienti více nakupují a je větší pravděpodobnost, že váš produkt doporučí ostatním. Jak to funguje? CRM slouží k ukládání a sdílení všech dat, která se týkají vašich klientů. Například, obchodní pracovník do systému zanese poznámky z komunikace s klientem, na jejich základě v marketingovém oddělení vznikne personifikovaný newsletter. Zákazník bude spokojen, protože mu nasloucháte, a Vás to skoro nic nestojí, jen musíte mít ten správný systém.

Používáte cloudové CRM? Pozor, ukládání dat vašich klientů do cloudu může za určitých podmínek porušovat GDPR! Nechte si poradit od GDPR odborníků.

CRM se dále zvládne postarat o:

  • automatizaci a management marketingových kampaní
  • analýzu trhu (co lidé kupují)
  • kvalitní zákaznickou podporu
  • automatizaci dílčích úkonů

ERP

Na rozdíl od CRM se ERP nezaměřuje na vaše zákazníky, ale na fungování firmy samotné. Cílem je co nejefektivněji propojit jednotlivá oddělení a umožnit spolupráci v reálném čase. ERP je vlastně souhrnné označení pro multifunkční centrální systém, jehož součástí může být i CRM. Vaši zaměstnanci v rámci tohoto systému mohou kooperovat na sdílených projektech. S dostatkem dat vám navíc ERP dá přesnou prognózu, jak to s vaší firmou bude do budoucna, do čeho se vyplatí investovat a do čeho naopak nikoliv.

Věděli jste, že během roku 2020 se intenzita hackerských útoků zvýšila o 600 %? Podívejte se, jak se proti kybernetickým hrozbám chránit.

Cloud – vyplatí se to?

Jak již bylo zmíněno, oba systémy ke svému provozu nutně potřebují datová centra. Vy máte v podstatě dvě možnosti, datové centrum si sami postavit nebo si ho pronajmout od cloudového poskytovatele. Výstavba vlastního datového centra je logisticky i finančně velmi náročná a vyžaduje celou řadu externích expertů, bez jejichž pomoci se neobejdete. Outsourcované servery přes cloud jsou výrazně levnější, většina poskytovatelů je navíc pronajímá i s fungujícími systémy, ať už CRM, nebo ERP. Další výhodou je obrovská flexibilita, nikdy není problém zvětšit kapacitu používaného hardwaru nebo prostě pronajmout další navíc. Cloudové systémy tak můžou růst společně s vaší firmou.

Shrnutí

To, jestli lépe využijete CRM nebo ERP systémy záleží hlavně na vás; konkrétní situaci vaší firmy a byznys modelu vašich produktů. CRM může dokonce fungovat v rámci většího ERP systému, ale to už je záležitost spíše větších firem. Investice do podnikových IT systémů se každopádně vyplatí, a vy byste se do ní měli pustit co nejdříve.

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: