22. ledna 2010
Kategorie: Byznys, Zajímavosti

Proč je ekonomická krize skvělá?

Zapomeňte na krach Crystalexu Nový Bor a podobných tradičních podniků, rok 2010 bude vynikající pro schopné.

Ano, končí podniky i po více než 200 letech své existence, jako jsou například Moravské sklárny ve Strání-Květná, které patří do skupiny Crystalex Nový Bor. Generální ředitel Oldřich Karas sice měl problém téměř pěti stovkám lidí vysvětlit, proč přijdou o práci, ale to je život – jde se dál.

„Firmy nejsou změnám odolné a žádná firma nebude trvat věčně,“ říká podnikatelský genius Richard Branson ve své nové knize Business Stripped Bare a pokračuje: „Zvláště ve Virgin Group firmy přicházejí a odcházejí.“

„Je na tom něco špatného?“, ptá se: „Firmy vytváří produkty. Jsou to nástroje navržené ke konkrétnímu účelu – nebo by alespoň měly být. Pokud jsou něčím nahrazeny nebo se stanou nadbytečnými, zbavíme se jich. Přitom děláme maximum pro to, abychom udrželi lidi nebo know-how. U firmy jako takové si ale nedovolujeme uvažovat příliš nostalgicky.“

Evropský konkurent Bransona v oblasti aerolinek – Michael O’Leary, šéf Ryanair, jde dokonce ještě dál: „Pokaždé, když nastala recese – a v Evropě očekávám, že bude velká recese – rostl Ryanair rychleji a stal se ještě ziskovějším,“ řekl deníku Tagesspiegel. Skutečně, na rozdíl o jiných ztrátových aerolinek, jako například SkyEurope či easyJet, je Ryanair v zisku.

Za fiskální rok 2009 (končí v březnu) dosáhl profitu ve výši 617 milionů dolarů při obratu 4,3 miliardy. Letos (fiskál 2010) zřejmě chce růst ještě rychleji. Například pasažérů hodlá přepravit ještě o sedm milionů více (65 milionů), než rok před tím.

„Poptávka po levnějších letech roste, včetně poptávky na služební cesty. Ta dnes tvoří dokonce 45 % naší klientely,“ dodává O’Leary.

Od miniletadla k sexy kalendáři

Ryanair přitom začínal jako minifirmička založená rodinou Ryanů v roce 1985. V červenci poprvé vzlétl patnáctimístný letoun Bandeirante na trase z Waterfordu v jižním Irsku do londýnského Gawicku. Kuriozitou je, že posádka letadla musela být menší než 158 cm, aby se do kabiny vůbec vešla.

Dnes Ryanair létá do 26 zemí Evropy (Česko bohužel mezi nimi není) a krize ani nařčení ze sexismu se evidentně nebojí. Přestože výtěžek z prodeje firemního kalendáře pro rok 2009 byl určen na charitu a spoře oděné slečny – zaměstnankyně Ryanair – se účastnily akce dobrovolně, byl počin napaden několika obránkyněmi ženské důstojnosti. Odpověď firmy? „Ryanair bude i nadále hájit právo žen odložit si šaty. Obzvláště, když se jedná o charitativní důvody.“

Pět bodů, proč a k čemu je krize dobrá

Víme, že čtenáři magazínu Business Way mají svůj vlastní a funkční mozek. Proto nebudeme následující body příliš vysvětlovat – alespoň zaměstnáme vaši fantazii, až budete o následujících tipech (a jak je využít) před usnutím přemýšlet.

  1. Lidé budou levnější a bude jich více. Pryč jsou časy, kdy si i druholigový manažer se zodpovědností nula celá nic řekl o základ 100 tisíc korun. Nabídnou se vám sami
  2. Sníží se náklady na provoz firem. Od nájmů kanceláří přes jejich úklid až například po dopravní náklady
  3. Zlepší se spolupráce s dodavateli – budou příjemnější a možná i rychlejší
  4. Internet začne využívat ještě více lidí a stávající ve větším měřítku než dosud, protože na mnoho činností je internet jednoduše levnější
  5. Pokud vydržíte, vaši konkurenti možná ne

Úspěšnou cestu novým rokem vám přeje tým magazínu Business Way!

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: