5 základních kritérií pro výběr CRM systému
Dostali jste se do fáze, kdy již bezpečně víte, že se neobejdete bez CRM systému? Vybrat konkrétní řešení není jednoduchý úkol – jde o velmi individuální proces, který závisí na množství objektivních i subjektivních kritérií. Přesto můžete využít následující body.
1) Velikost organizace
Předpokládáme, že víte, co je CRM systém a jaký je jeho význam. K rozhodujícím faktorům patří velikost firmy a její celková strategie. Obecně platí, že implementace do větší společnosti trvá déle a je finančně náročnější.
2) Rozpočet
V případě, že firma nemá k dispozici velký rozpočet umožňující pořízení, implementaci a provoz robustního CRM systému, musí se poohlédnout po cenově dostupnějším řešení. Ani to však nemusí být špatnou volbou. Na trhu jsou také velmi kvalitní CRM zdarma.
3) Cílová skupina
Kolik zákazníků bude firma pomocí CRM oslovovat? Velikost cílové skupiny úzce souvisí s požadavky na výkonnost. Lze říct, že čím více zákazníků organizace má, tím jsou požadavky na sofistikovanost systému (tzn. integrace s dalšími moduly, hierarchie přístupových práv atd.) vyšší.
4) Návratnost investic
Rozhodne-li se firma investovat do drahého řešení, měla by si stanovit, za jak dlouho se vynaložené investice vrátí. Většinou však doba návratnosti není kratší než jeden rok – roli hraje čas potřebný k naplnění databáze či doba, kterou zaměstnanci potřebují k osvojení systému. Rychlejší návratnost nabízí pouze bezplatný CRM systém.
5) Specializace systému
CRM systémy lze rozdělit do dvou pomyslných kategorií. V té první jsou univerzální aplikace vhodné pro široké spektrum organizací, v druhé pak systémy určené pro specifické obory. Měli byste si předem ujasnit, zda vyžadujete speciální funkce, nebo si naopak vystačíte s tím, co nabízí kvalitní univerzální systém.