22. července 2024
Kategorie: Tipy a PR

USP: Klíčový faktor pro získání zákazníků

Víte, včem je váš produkt lepší než ostatní, jaké jsou jeho výhody a co přináší zákazníkům? Vtom případě znáte svoje jedinečné prodejní argumenty. Přečtěte si, kde všude je můžete využít a jak je správně formulovat. 

Co je USP?

USP vychází z anglického výrazu unique selling proposition, který v češtině znamená jedinečný prodejní argument. Co si pod tím představit? Je to důvod, který přesvědčí zákazníka nakoupit právě u vás, a ne u vaší konkurence. Je to výhoda:

  • Která vás odlišuje od ostatních,
  • díky které vynikáte,
  • a která přináší zákazníkům konkrétní hodnotu, kterou jinde nenajdou.

Představte si, že prodáváte hrnce. Ale samozřejmě nejste jediní, spolu svámi je na trhu dalších dvě stě firem, které na první pohled nabízí stejné produkty jako vy. A teď si představte Marka, který chce poprvé vživotě uvařit hovězí guláš a rozhodl se koupit si podtlakový hrnec. Otevře internet a zjistí, že absolutně neví, jak si vybrat.

A přesně vtéhle chvíli přichází na řadu USP. Vy totiž musíte Markovi říct, proč právě váš produkt by si měl vybrat. 

  • Možná vyrábíte produkty zodolné nerezové oceli. Pak Markovi řekněte, že jsou vaše hrnce tak kvalitní, že je budou používat ještě tři další generace.
  • Mají nepřilnavý povrch? I jako úplný začátečník má jistotu, že své první pokusy vkuchyni nepřipálí.

Kde všude můžete USP využít?

V marketingu využijte USP zkrátka všude, kde je to jen trošku možné. Vaším cílem je, aby si zákazníci váš jedinečný prodejní argument spojili s vaší značkou. Dobré USP vám totiž může zvýšit prodeje a přivést nové zákazníky.

  • Na webu: USP nesmí na vašem webu chybět. Dokonce je to tak důležitý prvek, že byste ho měli umístit hned na domovskou stránku. Proč? Aby návštěvníci rychle zjistili, co jim váš produkt přinese.
  • V marketingových kampaních: Ať už se jedná o e-mail marketing, příspěvky na sociální sítě nebo o PPC reklamu, USP jsou důležitým prvkem, který může lidi přesvědčit ke koupi.
  • Při akvizici zákazníků: Získáváte nové zákazníky přes externí call centrum? Pak se ujistěte, že v callscriptu nechybí vaše jedinečné prodejní argumenty. Pokud využíváte jiné akviziční kanály, jako jsou třeba e-maily, i tam nezapomeňte USP zařadit.
  • Na balení produktu: Ano, i tady máte prostor zákazníkovi sdělit, proč právě váš produkt by si měl vybrat. Ostatně vídáme to v obchodech každý den. Na pracím gelu najdete informaci, že vypere prádlo už při 20 °C, na cereáliích, že obsahují vysoké množství vlákniny apod.

Jak vytvořit USP vašeho produktu

Jedna věc je vědět, jaká je vaše výhoda, druhá věc ale je ji umět „prodat“. To, že je váš produkt kvalitní, je sice super, ale pokud to napíšete takhle neurčitě, potenciální zákazník si pod tím nic nepředstaví. Jakých zásad se při psaní prodejních argumentů držet?

  • Buďte struční: USP není román, ideálně vyjádřete to, co chcete, v jedné až dvou větách.
  • Zdůrazněte jasnou hodnotu pro zákazníka: Ne, zákazníka opravdu nezajímají vlastnosti vašeho produktu, jeho zajímá, co mu ty vlastnosti přinesou.
  • Buďte pozitivní: Nikdo z nás nechce slyšet o tom, co je špatně, chceme vědět, jak skvělé to bude, až si váš produkt koupíme. Obecně lidé přijímají lépe pozitivní sdělení, tak na to při psaní vašich USP myslete.
  • Nezapomeňte na upřímnost: Při vymýšlení USP se snažíte najít na vašem produktu ty nejlepší vlastnosti. Můžete přehánět, nadsazovat nebo přirovnávat, ale rozhodně si nic nevymýšlejte.

Příklady USP

Podívejte se, jak si s USP poradily některé z velkých firem.

Domino’s Pizza

USP: „Čerstvá horká pizza doručená k vašim dveřím do 30 minut nebo méně… nebo je zdarma.“

Jednoduchý jasný prodejní argument, který zákazníkům slibuje rychlé dodání se zárukou kvality nebo případnou kompenzaci.

Canva

USP: „Umožňujeme lidem po celém světě designovat.“

Canva je online platforma pro grafický design. Je známá především pro svoji jednoduchost a intuitivní rozhraní. A to je přesně to, co komunikuje i USP.

FedEx

USP: „Když to naprosto, jednoznačně musí být doručeno přes noc.“

První jedinečný prodejní argument přepravní společnosti FedEx. Který ujišťoval zákazníky, že jejich balíček bude opravdu doručený včas, a společnost tak získala jejich důvěru.

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: