Službám v Česku stále chybí prozákaznický přístup. Jak jste na tom vy?
České služby se neustále zlepšují. Firmy inovují a snaží se mimo jiné i inspirovat v zahraničí. Přesto jsou stále oblasti, kde náš český rybníček silně zaostává za konkurencí v zahraničí. V čem se ještě musíme zlepšit?
Čekání na zásilku
Komu se ještě nikdy nestalo, že doma trpělivě vyčkával na ohlášenou zásilku, jenže ta nakonec nedorazila a v lepším případě jen ve schránce ležela výzva k vyzvednutí? Takový člověk snad neexistuje. Bohužel v Česku je toto normální scénář. Největším provinilcem je samozřejmě Česká pošta, ale podobné nešvary se rozmáhají i u jiných přepravních společností. Přitom i jim za jejich služby platíme nemalé peníze, není tedy důvod být shovívavý a chyby přehlížet.
Úsměv a vlídnost nikde
Když se rozhlédnete po českých supermarketech, restauracích, ale i divadlech nebo jiných místech, které žijí z návštěvnosti lidí, jen málokdy vidíte rozzářené úsměvy a lidi, kteří mají viditelně radost, že jste do jejich podniku zavítali. Naopak, často se setkáte s kyselými úsměvy, neochotným jednáním a nesmyslnými byrokratickými postupy. Tyto lidi zjevně jejich práce nebaví a necítí žádnou zodpovědnost za to, že svým chováním odrazují zákazníky. A pak není divu, že podniky nerostou a s tím nestoupají ani platy těchto zaměstnanců.
Když to nejde po dobrém, půjde to po zlém
Ne vždy se zákazníci chovají tak, jak by si majitel podniku přál. Častokrát například odhazují odpadky, kde nemají, vstupují tam, kam nesmí. Jistě, to je špatně a je potřeba jim to sdělit. Bohužel však pravidelně se setkáváme s tím, že majitelé volí agresivní přístup zbytečně hned od začátku. Vyhrožují, křičí, snaží se být přehnaně důrazní. Možná by stálo za to vyzkoušet nejprve vlídnější přístup a až potom „tasit zbraně“.
Cesty do jiných zemí nám vždycky ukáží, jak je naše česká kultura v tomto směru stále nerozvinutá. Zákazník často není pán, ale otravná moucha, která si až moc vyskakuje a je potřeba jí to pořádně připomenout. Přitom právě změna přístup může být to, co zrovna váš podnik může významně odlišit od konkurence. Co by měl být první krok? Opravdu se zajímat o zákazníka, tvářit se mile, snažit se vyjít vstříc a pomoci. Není to kompletní řešení špatných služeb, ale může to být první krok.