Typy a formy výkazu práce
Výkaz práce. Dvě slova a mnoho podob. Žádný zákon totiž nestanovuje jeho přesnou podobu či formu. Je to zejména proto, že existuje příliš široké spektrum různých povolání, a prakticky není možné vymyslet jeden univerzální výkaz. V dnešním článku se tak podíváme na nejčastější varianty a způsoby, jak výkaz práce zpracovávat.
Příklad první: Evidence docházky
Evidence docházky zaznamenává vaše příchody do práce a odchody z ní. Docházka bývá většinou o něco delší, než je stanovená pracovní doba, protože zaměstnanci přichází do práce o několik minut dříve a končí o něco později. Ve výkazu většinou najdeme den a čas, kdy byl zaměstnanec na pracovišti, čerpání dovolené nebo například návštěvu lékaře.
Příklad druhý: Výkaz práce na jednotlivých zakázkách
Výkaz práce na zakázkách je ideální, pokud máte v týmu kolegy, kteří pracují na jednotlivých obchodních případech. Z těchto výkazů lze vyčíst, kolik času jste v týmu klientům věnovali. Díky tomu zjistíte kompletní náklady na konkrétní obchodní případ či zakázku.
Příklad třetí: Výkaz práce pro klienta
Pokud pracujete jako projektový manažer nebo svou práci fakturujete klientovi, použijte výkaz práce, kde budou hodiny přiřazené k jednotlivým činnostem. Činnosti, které budou ve výkazu práce, by měly odpovídat projektovému plánu. Působí mnohem lépe, když budete mít například u položky „sociální sítě“ vyjmenované jednotlivé příspěvky s jejich daty, než když pouze předáte fakturu s počtem hodin.
Formy výkazu práce
Opět není zákonem stanoveno, jakou formu by měl výkaz práce mít. Výkaz práce se však většinou používá pro výpočet mezd, měl by tak obsahovat informaci o odpracovaných dnech, nemocenské a čerpání dovolené.
V menších firmách se tak můžete setkat s výkazem zpracovaným v tabulkovém editoru, který zaměstnanci ručně vyplňují. Další variantou je samostatný program na evidenci docházky, který bývá často propojen se snímačem na vstupní karty. Informace o příchodech a odchodech zaměstnanců se propisují do elektronického výkazu práce. Oba zmíněné způsoby jsou naprosto v pořádku, ale nepřináší zásadní informaci, kterou je efektivita práce zaměstnanců.
Proto stále více firem přechází na výkazy práce v CRM systémech. CRM systémy totiž umožňují měření času stráveného na konkrétních úkolech. Tyto časové úseky se pak propisují do měsíčního výkazu práce. Management má díky takovému výkazu práce klíčové informace o tom, jak zaměstnanec tráví pracovní dobu mezi svým příchodem a odchodem. Získaná data může management zohlednit při posouzení celkového výnosu za jednu realizovanou zakázku nebo k tomu, aby zjistil, jak se firmě konkrétní zaměstnanec „vyplatí“. Hodně CRM systémů navíc nabízí na docházku mobilní aplikaci, takže je lze používat, i když má firma zaměstnance v terénu.
Pokud ještě nemáte CRM systém, vyzkoušejte si zdarma Lamael. Výkazy práce se v něm tvoří automaticky z dokončených úkolů, u kterých funguje time-tracking. Navíc pokud pracujete sami na sebe, můžete si nastavit automatickou fakturaci zákazníkovi na konci každého měsíce. Ušetřený čas tak můžete věnovat dalším úkolům nebo zkrátka tomu, co vás opravdu baví.