16. září 2010
Kategorie: Zajímavosti

Steve Jobs: Jablečný vizionář

Byť se jeho jmění odhaduje na tři miliardy amerických dolarů, většinou byste jej mohli potkat v černém roláku St. Croix a teniskách Levi’s 501. Mimo jiné je také zapřisáhlý vegetarián a ekolog, který podnikl cestu do Indie za osvícením. Ale co je hlavní, založil firmu Apple.

Steve Jobs se narodil 24. února 1955 v San Franciscu. Hned po narození se jej jeho matka zřekla, naštěstí byl ale adoptován manželským párem Jobsových, které dodnes považuje za své jediné rodiče. Po střední škole sice začal studovat i na univerzitě, ale po prvním semestru toho nechal a radši se věnoval věcem, které má skutečně rád.

Zakládáme ovocnářskou firmu

V roce 1976 založil spolu se Stevem Wozniakem doslova v garáži firmu Apple, pojmenovanou podle Jobsova nejoblíbenějšího ovoce. Sestrojili funkční prototyp osobního počítače, který nezabíral celé sály a místnosti, ale vešel se na stůl. Aby oba Stevové získali počáteční kapitál pro výrobu osobních počítačů, museli prodat Jobsova Volkswagena a Wozniakovu vědeckou kalkulačku.

Steve Jobs již od počátku se svým osobním počítačem slavil úspěchy, ale s příchodem IBM na trh získal konkurenta, kterému mohl těžko vzdorovat. Musel se sice spokojit s minoritním podílem na trhu, ale nikdy se nevzdal své vize a touhy po inovaci a výrobě skutečně uživatelsky přívětivých výrobků.

Jako jeden z mála rozpoznal potenciál grafického uživatelského rozhraní ovládaného pomocí myši, které způsobilo zřejmou revoluci. Rozhodně to ale nebyla revoluce poslední.

Vyhozen z firmy, kterou založil

Aby pomohl své firmě zvýšit zisky a obecně zlepšit prodeje, přetáhl do firmy Johna Sculleyho z Pepsi, který z ní udělal přímého konkurenta Coca Coly a v mnohém ji i předstihl. Jako rozhodující argument prý rozhodla jediná věta: “Když zůstaneš u Pepsi, jediné co dokážeš, bude, že prodáš více cukrové vody dětem. Když přejdeš k Applu, můžeš změnit svět.”

Podle Sculleyho ale Jobs, který Apple stvořil, nyní firmu vedl do záhuby. Postupně ho proto odsouval do pozadí, snižoval jeho pravomoci, až se najednou ukázalo, že Steve již nemá žádné právo rozhodovat. Když to zjistil, z firmy odešel.

V roce 1985, po odchodu z Applu, založil novou firmu – NeXT Computers. Měla se stát konkurencí pro jeho “domovskou” firmu, proto začal vyvíjet zbrusu nový operační systém, se kterým chtěl dobýt svět. Apple Steva ale nikdy neztratil z hledáčku, takže v roce 1996 došlo k tomu, že se ke své prvotní firmě vrací i s novým operačním systémem OS X, neboť NeXT byl odkoupen firmou Apple.

V mezidobí, v roce 1986, stihnul navíc koupit od George Lucase filmové studio Pixar, které se zaměřovalo na animované filmy. Sestavil skvělý tým těch nejlepších animátorů na světě, vytvořil motivující pracovní podmínky, a co z nich vzniklo, je už zapsáno v historii – Příběh hraček, Příšerky s.r.o, Úžasňákovi a další filmy, které baví všechny generace.

V roce 2006 byl Pixar odkoupen společností Disney za 7,4 miliardy dolarů. Steve Jobs získal 7% akcií Disney a místo v představenstvu společnosti.
Revoluce moderní doby

Slovo “revoluce” prochází celým životem Steva Jobse. Způsobil revoluci v počítačovém průmyslu, nejprve díky myší ovládanému uživatelskému prostředí, poté díky Mac OS X, revoluci ve filmovém průmyslu se svým animátorským studiem Pixar, revoluci v hudebním průmyslu s hudebním přehrávačem iPod a v posledních letech i revoluci na trhu mobilních telefonů se svým iPhonem. Každý z jeho produktů nabídl svým uživatelům maximální komfort při užívání, přitažlivý design a filozofii “funkční jednoduchosti”.

Steva Jobse jakožto manažera předcházejí strašlivé pověsti – prý dokáže vyhodit loajální zaměstnance za nepodstatné maličkosti, na své lidi řve, ždíme z nich maximum a je nenapravitelný perfekcionista. Na druhé straně mu ale záleží na životním prostředí, jí výhradně vegetariánskou stravu, je skvělý řečník a za svůj život stihl způsobit revoluce v mnoha odvětvích.

Jeho styl vedení Applu založený na minimálním množství modelů produktů, tajení informací o připravovaných novinkách, bombastických odhaleních nových produktů na konferencích, bezkonkurenčním designu, geniálně přívětivém uživatelském rozhraní a také maximální ekologické nezávadnosti výrobků Apple. Díky tomu nepřestává slavit úspěch ani v dobách ekonomické krize, kdy firma nejen že zachovává svůj zisk, ale ještě jej zvyšuje!

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: