Férový obchod jede nahoru
Sice nelze padesátiprocentní růsty v malých číslech považovat za revoluci, ale přesto alespoň signalizují silně vzestupný trend. A ten takzvaný fair-trade (více zde) rozhodně má.
Češi za loňský rok 2009 utratili za férové zboží 41 milionů korun, což je ve srovnání s rokem 2008 růst o 52 procent (27 milionů korun). Průzkum provedla agentura Green marketing ve spolupráci s Asociací pro fair trade. Uvedla i čísla za léta 2005 (zhruba tři miliony korun) a 2006 (10 milionů korun).
Podle Tomáš Václavíka z Green marketingu Češi nejvíce nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky, přičemž desetinu obratu udělali při nákupech přes internet. Stále však polovina všech výrobků Fair Trade je prodána v prodejnách biopotravin. Podíl supermarketů v prodejích poklesl o pět procent na 15 procent.
Co je to fair trade
Jednoduše spravedlivý obchod – Fair trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním „férových“ obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích. Fair trade garantuje výrobcům a pěstitelům dlouhodobé smlouvy.
Komentář Business Way
Fair trade je vynikající a rostoucí trh. Lidé navzdory krizi vnitřně cítí, že je třeba „spravedlivě pomáhat“. Kromě toho je většina výrobků kvalitnějších než ty se značkou Tesco či Albert. Takže – na co čekáte? Začněte obchodovat férově. Jedná se o jeden z mála rostoucích trhů i v současných poměrech.