
Další „bílá značka“ atakuje český trh
Krize definitivně urychlila zánik starých těžce fungujících postupů a naopak vystrčila do popředí jiné způsoby podnikání. Obor informačních technologií, konkrétně vývoj softwaru, je toho zářným příkladem.
Zatímco dříve bylo běžné, že existuje výrobce technologií (například Microsoft, Oracle) a jejich dodavatel, který zákazníkovi dodá potřebné licence, dnes se tento řetězec rozšiřuje ještě o jeden stupeň.
Zásadní změnou totiž je odklon zejména menších firemních zákazníků od nákupu softwaru k jeho využívání na základě pronájmu. Tento trend bude i nadále pokračovat, protože zejména začínajícím firmám přináší menší starosti s nákupy licencí softwaru do firmy a umožní jim soustředit se na vlastní byznys. Bez toho aniž by se staraly o provoz potřebných technologií. Je to podobné jako pronájem kanceláří, které si dnes obvykle kupují do vlastnictví až větší a stabilní firmy.
Co je to bílá značka
Existuje rostoucí počet firem, které se vklíní mezi základního výrobce technologie, vytvoří řešení, ale nechtějí ho koncovým zákazníkům (menší a střední firmy) pronajímat napřímo. Chtějí se specializovat čistě na provoz technologií bez starostí s koncovým prodejem. K tomu využívají partnerské firmy, které již mají zavedené prodejní kanály a mohou snadněji zákazníkům řešení takových prostředníků nabízet.
A bílá značka? White label se říká takovým produktům, jejichž tvůrci nehodlají vytvářet značku a naopak to umožní následným partnerům. Podívejme se na příklad, který právě minulý týden ve čtvrtek předvedl Microsft s firmou Central Europe On-Demand (CEOD).
Jak to funguje
Microsoft vytvoří technologii jako je například poštovní server nebo systém pro sdílení dokumentů. CEOD následně tyto produkty přizpůsobí tomu, aby je bylo možné pronajímat místo nutnosti instalace u zákazníků. A finálně přichází koncový partner, jako je v tomto případě například Ness Czech, který toto řešení bude nabízet koncovým firemním zákazníkům. A samozřejmě si může vymyslet svoji vlastní značku (label), pod kterou bude pronájem nabízet.
Microsoft společně s CEOD tvrdí, že vše pak stojí zlomek nákladů ve srovnání s tradičním nákupem a správou takových softwarových aplikací. Například kompletní e-mailové řešení na standardní platformě Microsoft Exchange 2007 je možné získat za cenu přibližně 130 až 400 korun měsíčně na jednoho uživatele.
Komentář Business Way
Pronájem softwaru může být prima věc – při nízkých vstupních nákladech lze začít využívat profesionální řešení prakticky hned. Na druhou stranu je třeba si vždycky dát mnohem větší pozor na dohodnuté podmínky a případná penále za nefunkční řešení. Když jej máte u sebe ve firmě a nefunguje, obvykle záleží na vás, co s tím uděláte. Při pronájmu jen čekáte, co s tím provede dodavatel. A se špatnou smlouvou už zbývá i ateistům jenom motlitba.