
Byznys se slevami. Pro spotřebitele lákavá nabídka, ale jak jsou na tom obchodníci?
Pokud jste ještě nikdy nenakupovali na nějakém slevovém portálu, jste naprosto out. Dnes je tento způsob prodeje produktů, služeb i zážitků jedním z nejvytíženějších na českém trhu. Jak je možné, že na slevových portálech pořídíte řadu věcí s obrovskou slevou? Vše to funguje na jednoduchém principu skupinové slevy – jakmile se najde několik set až tisíc zájemců o tutéž věc, může cena dramaticky klesnout.
Slevy táhnou
Slevové weby přitom nejsou na světovém trhu žádnou novinkou, již dříve se prosadily v Americe. U nás patří k nejznámějším Slevomat.cz, který ale velice rychle získal desítky konkurentů. Je to oboustranně výhodný obchod – lidé nakoupí levněji a prodejci či poskytovatelé služeb se snadno zviditelní.
Vyplatí se to vůbec?
Jakto, že je slevových portálů tolik? To je to tak výhodný byznys? Na první pohled to tak úplně nevypadá. Na portálu se nabízí služba například s 50% slevou, ale obchodník z ní ve skutečnosti často nedostane ani polovinu, jelikož určitá část putuje samozřejmě i provozovateli portálu – a často to je i 50 nebo více procent.
Český obchodník tedy z prodaného produktu či služby na portále získá v průměru, získá 20 až 30 % z běžné ceny. Logicky na tom tedy nemůže vydělat. Je to ale pro něj účinná forma propagace a získá tím nové zákazníky – je to tedy vlastně investice do reklamy.
Vedou restaurace a zážitky
A co patří mezi nejpopulárnější slevové nákupy? Velice často se v nabídce vyskytují nabídky restaurací a různých služeb, ať už relaxačních, ubytovacích nebo zážitkových. Předpokládá se, že takový zákazník se pak vrátí a bude utrácet další peníze, anebo alespoň v rámci služby využije něco navíc, za co si už zaplatí standardní cenu.
Existují ale i slevové portály orientované pouze na hmotné zboží. Je však pravda, že tyto weby nebývají tolik populární, a to i proto, že takové zboží bývá často z Číny, je nekvalitní a pochybné.