Recyklace má mnoho podob. Jak se můžete nejlépe zapojit?
Máte někdy pocit, že recyklace je dnes již automatická činnost, kterou dělají všichni? Bohužel to není pravda. Najde se ale hodně lidí, kterým není osud naší planety lhostejný. Z tohoto důvodu vznikla skupina lidí, kteří si vyměňují i předměty, u kterých vás by to nenapadlo, např. slepičí trus nebo toalety.
Buy Nothing
Po celém světě existuje více jak sedm tisíc skupin s názvem Buy Nothing („Nic nekupuj“), které mají dohromady přes pět milionů členů. V rámci těchto skupin si mohou členové vyměňovat všechno, co uznají za vhodné. A netýká se to jen klasického oblečení nebo knih. V této skupině najdete velmi originální předměty k výměně, např.:
- kopřivy, voda z akvária, slepičí trus,
- žmolky ze sušičky, ruličky toaletního papíru,
- polovina toaletní mísy,
- rozbitá ptačí klec a mnoho dalšího.
Pro jednoho odpad, pro druhého poklad
Právě s tímto přesvědčením a heslem do toho zakladatelé tohoto projektu šli. Členové skupiny mohou nepotřebné nebo rozbité předměty nabízet, ale také o ně žádat, pokud hledají něco konkrétního. Dobrým příkladem, jak se z odpadu stane potřebná věc, je právě rozbitá ptačí klec. Dostala se do rukou zahradníka, který z ní udělal nádhernou oázu pro sukulenty a další rostliny.
Některé hračky, které se ve skupině objevily, prošly i pěti rodinami a těší se neobyčejné lásce a nadšení u každého dítěte, ke kterému se dostanou. Hračky jsou velmi dočasné předměty, které většina lidí bezmyšlenkovitě vyhodí, jakmile si s nimi dítě přestane hrát. V rámci tohoto hnutí se vrátí do oběhu a používají se skutečně tak dlouho, dokud se zcela nerozpadnou a i poté mohou posloužit zahradníkovi, umělci nebo kutilovi.
Jak projekt popisují zakladatelky?
Podle Rebeccy Rockefeller a Liesl Clark z Washingtonu se jedná o sociální experiment, který zkoumá vztah společnosti k materiálním statkům. Lidé této skupiny jsou jedna komunita a se všemi věcmi zachází jako s majetkem, který vlastní celá komunita a ne pouze jedinec nebo jedna rodina. Jedná se o revoluční přístup, který by mohl změnit myšlení lidí po celém světě.