3 vrcholy e-mailových kampaní během Black Friday: Strategie firem a jejich dopady
Týden Black Friday byl letos charakteristický třemi hlavními vrcholy v rozesílání marketingových e-mailů. Data společnosti Mailkit ukazují, že počet odeslaných e-mailů spojených s touto událostí byl podobný jako loni, ale došlo k významným změnám v načasování kampaní. Firmy se snažily vyhnout pátečnímu přetlaku v e-mailových schránkách a zahájily své nabídky již ve středu, přičemž další vlna přišla na samotný závěr slevového týdne v neděli.
Celkově bylo v tomto období odesláno o 22 % více marketingových zpráv než v předchozím roce. „Podle počtu otevření v jednotlivých dnech je zřejmé, že příjemci na nabídky reagovali aktivněji než loni. Ochota otevírat e-maily byla vyšší, což jasně odráželo tři vrcholy rozesílek,” uvádí Zuzana Skácelová, marketingová manažerka společnosti Mailkit.
Během samotného Black Friday už uživatelé vybírali cíleně jen ty nabídky, které aktivně hledali. To se odrazilo na nižší míře otevírání zpráv v poměru k celkovému objemu přijatých e-mailů, který byl tento den enormní.
Spam a problémy s autentifikací e-mailů
Zvýšený počet e-mailů se projevil i ve složce spamu. Podle dat společnosti Seznam.cz bylo v den Black Friday doručeno 119 milionů zpráv, což je nárůst oproti loňským 115 milionům. „Zaznamenali jsme také větší množství zpráv, které skončily ve spamu. To bylo způsobeno jak nárůstem aktivit spamerů, tak chybně nastavenou autentifikací domén,” říká Štěpánka Lebedová, produktová manažerka služby Email.
Zejména mechanismus DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance), sloužící k zabezpečení e-mailů, byl často nastaven nesprávně. „Firmy sice reagovaly na požadavky zabezpečení od společností Yahoo a Google, ale mnoho z nich nemělo dostatečné znalosti problematiky. To vedlo k tomu, že e-maily byly kvůli špatnému nastavení automaticky přesouvány do spamu,” dodává Lebedová.
DMARC je technologie určená k autentifikaci e-mailových zpráv a ochraně před phishingovými útoky. Umožňuje majitelům domén nastavit pravidla pro manipulaci s neautentickými e-maily. „Správné nastavení DMARC není otázkou několika kliknutí. Je nutné pravidelně kontrolovat reporty a záznamy, jinak může původní snaha o zlepšení zabezpečení přinést opačný efekt,” upozorňuje Zuzana Skácelová.
Vyváženější rozesílky a rekordní objemy zpráv
Nejvyšší aktivita v odesílání e-mailů byla během Black Friday zaznamenána mezi osmou a devátou hodinou ranní. Na rozdíl od loňského roku však byly rozesílky rovnoměrněji rozložené do celého dne.
Celkový počet zpracovaných marketingových zpráv za prvních deset měsíců roku 2024 byl opět vyšší než v předchozím roce. „Pokud trend růstu vydrží, čeká nás další rekordní rok,” uzavírá Štěpánka Lebedová.
Black Friday tak opět ukázal, že e-mailové kampaně zůstávají jedním z klíčových nástrojů marketingu, ale zároveň přinesl výzvy v oblasti správného nastavení autentifikace a boje proti spamu. Firmy by měly věnovat více pozornosti technickým aspektům, aby maximalizovaly efektivitu svých kampaní a předešly zbytečným komplikacím.