24. února 2022
Kategorie: Tipy a PR

Rekvalifikace jako nová životní příležitost. Nebojte se rozšířit si své obzory, radí čeští manažeři

Mnoho z nás prožívá za poslední rok a půl období plné nejistot. Někteří nemohli několik měsíců pracovat, další o místo úplně přišli. Důležité v takové situaci je hlavně nepropadat panice a naopak ji využít ve svůj prospěch. Rozšířit si své pole působnosti, získat nové zkušenosti a třeba se přemístit do oboru, který nás vždy ve skrytu duše lákal. Absolvovat rekvalifikaci nebo nové kurzy tak nemusí být hned nutným zlem, ale právě naopak novým začátkem.

Sdílená práce

V posledních měsících se nejen v oborech zasažených pandemií ukázala potřeba flexibility a ochoty ke změně, kdy pokles poptávky v určitých profesích vykryl její nárůst v jiných oblastech.  Stále častěji se tak skloňuje takzvaná gig economy, která patří do oblasti sdílené ekonomiky, přičemž předmětem jejího sdílení je pracovní činnost. Ta je získávána na základě dočasných flexibilních smluvních dodávek a nejedná se tak o klasický zaměstnanecký poměr, ale o práci na volné noze. Model gig economy je součástí způsobu fungování také společnosti Wolt, technologického startupu na doručování jídla.

„V řadách našich partnerských kurýrů jsou nejen lidé, pro které je Wolt hlavním zdrojem obživy, ale i studenti, lidé, kteří si nárazově vydělávají peníze, aby pak například v létě cestovali, ale i další, kdo vnímají tuto činnost nejen jako přivýdělek, ale i možnost získání nových zkušeností, či zpestření ke stávající profesi. Například někteří naši partnerští kurýři časem začali pracovat jako zaměstnanci Woltu, ale současně si k tomu zanechali možnost přivýdělku kurýra. Právě v modelu gig economy vidíme možnost flexibility, která dříve pro mnohé zaměstnance nebyla možná,” říká Jan Foret, ředitel společnosti Wolt pro Českou republiku.

Z nevýhody se stává příležitost

Současná situace výrazně ovlivnila pohled, kterým se firmy i zaměstnanci dívají na práci jako takovou. Firmy tak začaly nabízet home office jako běžný standard, rozvolnila se fixní pracovní doba a zavedly se nové online nástroje, které práci zefektivňují. Pro zaměstnance to znamená volnější ruku při výběru ať už kvůli časovým možnostem, rodinným povinnostem i vzdálenosti od místa výkonu práce. „S benefity, které se na trhu práce objevují, máme dlouhodobě výbornou zkušenost a vnímáme je jako skvělou příležitost především pro matky s malými dětmi, které jsou při hledání práce nejčastěji znevýhodňovány. Kromě seberealizace totiž může situace nahrávat tomu, aby na rodičovskou dovolenou mohli častěji nastupovat i muži. Mezi nimi je možnost oblíbená, ale často ji nevolí právě z pracovních a finančních důvodů,” vysvětluje HR manažerka společnosti D.A.S. Dana Břinková.

Ženy na rodičovské dovolené své znevýhodnění na trhu práce mohou využít i pro naplnění svých skrytých cílů. Delší pauza od předešlé profese totiž skvěle nahrává ke změně oboru nebo založení vlastního podnikání. K tomu můžou sloužit rekvalifikační kurzy od úřadu práce nebo online vzdělávací platformy, které ženám poskytují potřebnou flexibilitu. Pokud se pro tento krok rozhodnou, je důležité, aby sobě i svému rozhodnutí věřily a dokázaly vnímat hodnotu své práce.

Víra ve vlastní hodnotu

Nelze všechny zaměstnance házet do jednoho pytle. Každý jsme vybaven jinými schopnostmi a zkušenostmi a jsme v jiné životní situaci. Ale pokud je člověk připraven vidět příležitosti, najde je, a to nemusí nutně platit jen při krizi. „Já mám za sebou velkou změnu. V té největší nejistotě (tedy v březnu 2020) jsem po 25 letech opustila korporát a úplně změnila kariéru. Důležité je, abyste vlastní hodnotu znali, věřili v ní. Našli ji v sobě a drželi se jí,“ říká Petra Šebo, marketingová a obchodní ředitelka na3se.store. Soustředit bychom se měli na to, co nás baví a co nám jde. Někteří z nás to možná takhle popíší poprvé v životě. Protože jsme nastavení spíše vnímat vlastní chyby a zlepšovat se v tom, co nám paradoxně nejde. Nejsme zvyklí si popsat to, v čem jsme dobří. Stejně tak nejsme zvyklí si stanovit vlastní cenu. Když víte v čem tkví vaše hodnota, musíte si také říci, za kolik ji chcete prodat.

„Než půjdete na pohovor, připravte si pro klienta či zaměstnavatele jasné argumenty a důvody proč potřebuje právě vás. V čem se lišíte od ostatních, v čem je právě ta vaše hodnota a kolik opravdu stojí. Uvidíte, že když si argumenty stanovíte pro sebe, půjde vám podstatně snáz přesvědčit o své hodnotě ostatní,“ dodává Petra Šebo. Ideální je použít příklad toho, co umíme a nabízíme ušitý na míru firmě, v níž se o místo ucházíme. Nápadem, návrhem, tak dáme kus své hodnoty zdarma, aby si zaměstnavatel uměl reálně představit, co do firmy můžeme přinést.

Naučte se cizí jazyk

Znalost cizího jazyka bývá jednou z klíčových schopností potřebných při obsazování pracovních pozic a v řadě firem je dnes považována za samozřejmost. Nejžádanějším jazykem je v tuzemsku angličtina a na druhém místě se dlouhodobě drží němčina, nicméně i další jazyky jsou výhodou a hlavně možností odlišit se od ostatních kandidátů. Pro ty, kteří chtějí svou hodnotu na trhu práce zvýšit, se proto nabízí možnost jazykových kurzů. „Kromě soukromých hodin je oblíbená také výuka ve firmách, které ji často poskytují jako jeden z benefitů. Lidem, kteří možnost plně nebo alespoň částečně hrazených kurzů mají, doporučujeme příležitost využít i v případě, že jazyk nebudou v práci denně užívat. Znalost jazyka jim totiž může pomoct i při budoucí změně zaměstnání,” komentuje Marie Jelínek, hlavní metodička jazykové školy Skřivánek. Řada kurzů se navíc přesunula do online prostředí, a díky tomu se staly dostupnější.

Návrat (do klasického pracovního režimu) jako výzva

Trh práce se mění i podle Veroniky Brázdilové, viceprezidentky obchodní divize společnosti Vodafone. Zaměstnanci preferují hybridní modely práce z domu a kanceláří, a flexibilní úvazky. „V posledním roce jsme si museli změnou projít všichni. A je jedno, jestli změnou profese nebo adaptací na jiné podmínky práce. Home office, práce v online světě, vzdálené přístupy, způsob nakupování, online škola. Fungování celé rodiny v denním režimu z domova. To se týká většiny z nás,” říká Veronika Brázdilová, která oceňuje poměrně rychlou adaptaci na nastalé podmínky. Pracovní svět se tím zásadně proměnil a zaměstnanci s ním. Bude těžké ho vrátit zpátky. „V dnešní době bude pro firmy obtížné najít způsob, jak vytvořit ideální hybridní model práce z domova a z kanceláře. Vzhledem ke změnám ve společnosti, k současné situaci a s ohledem na potřeby zaměstnavatelů, zaměstnanců i jejich rodin. V tom vidím velkou výzvu pro nás všechny i pro každého zaměstnavatele zvlášť,“ dodává Veronika Brázdilová.

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: