01. dubna 2010
Kategorie: Investice, Zajímavosti

První Den D a jeden zoufalý vítěz

Magazín Business Way pro vás připravil stručnou reportáž z prvního Dne D, který vysílala ČT 1.

Znělka s důležitě pochodujícími dámami i pány investory. Následuje moderátor Jan Pokorný stojící ve sklepě (pardon, doupěti), který říká, že: „Za těmito zdmi zuří hospodářská krize…“ a stručně vysvětluje, že tady v doupěti tomu bude jinak. Přijdou podnikatelé, kteří chtějí vstupní investici pro svoje podnikání a za to nabízejí podíl ve své stávající nebo i budoucí firmě.

Proti nim bude sedět vždycky pětice investorů (zde předchozí článek o tom, kdo to je) a bude je lehce grilovat otázkami. Pro zopakování, ať se neztratíte v textu: Ondřej Bartoš, Dana Bérová, Marta Nováková, Tomio Okamura a Ivan Pilný. Pojďte si přečíst, kdo od nich dostal a kdo ne.

Táňa Višková se synem

Cukrářka s projektem, který nazvala Ledově žhavá (zamražené kousky ovoce v ledových kostkách). Její cukrárna před časem zkrachovala, ale svůj nápad na zamražené ovoce v ledových kostkách by žena ráda oprášila.

Chce: 1 milion korun

Nabízí: 25% podíl

Bartoš: Jak jste na to přišli?

Višková: Jsem vychovatelka, pak jsme podnikali. Měli jsme cukrárnu, ale dopadlo to špatně. Tam vznikl ten nápad.

Nováková: Na co použijete ten milion?

Višková: Je to rozpočet na výrobu ledu – mrazící zařízení a podobně.

Dodává, že by chtěli vyrábět i led s logem firmy.

Bérová: Jak by vypadala firma? Nevidím společníky, je to riziko.

Višková: Právě, přicházím, že bych se tady chtěla i poradit.

Bérová: Nedá se investovat do něčeho, co se teprve vyvine.

Pilný: Vágní obrys, vágní kontakty s potenciálním distributorem. Taje vám to jako led. Děkuji, nemám zájem.

Bartoš: Jak bude vypadat váš finální produkt?

Višková: Bude to pětikilové balení. Pět kilo máta, pět kilo jahody. Za 150 korun prodejní cena a 30% marže.

Okamura: Nemůžu riskovat milion korun, abych šel do něčeho takového.

Bérová: Myslím, že se vám to podaří, ale musíte si ujasnit strukturu společnosti. Milion korun je přeci jenom hodně peněz na to, aby to člověk jen tak zkusil.

Nováková: Investice je vysoká a tu vaši marži 30 % rozhodně neočekávám. Nemáte tam zahrnuty distribuční náklady.

Bartoš: Nápad krásný, produkt si umím představit. Nevím jistě, jestli si ho umíte představit vy. Nevíte jistě, jestli ten milion potřebujete. Kdybyste přišla pro 200 tisíc na rozpracování… Děkuji, nemám zájem.

Pavel Dudr

Vynálezce ručního přídavného pohonu cyklistického kola. Mezi cyklistu a řídítka namontoval páku, kterou si jezdec může ručně pomáhat při šlapání.

Chce: 200 tisíc korun

Nabízí: k tomu ani nedošlo.

Pilný: Nezlobte se, ale nespolupracoval jste s Járou Cimrmanem?

Okamura: Co když jedu z kopce a jedu naplno? To mi ta páka vyrazí zuby a jsem sražen z kola.

Tereza Polišenská

Vymyslela a ukazuje balónkové dekorace.

Chce: 200 tisíc korun

Nabízí: také k tomu nedošlo

Pilný: Kdybych kouřil, tak by mě ty balónky akorát nutily típnout cigaretu. A jinak kdybych chtěl vyhodit 200 tisíc za balonky, koupím si jich 400 tisíc, budu je vypouštět dětem pro radost a zisk bude stejný.

Bérová: Nic si z Ivana nedělejte, on je už starý.

Mojmír Fadrný

Výrobce nakládaných olomouckých tvarůžků na několik způsobů vlastní receptury. Tvarůžky pojmenoval po svém synovi: Matyldovy tvargle. Měly by sloužit jako pochutina k pivu a vínu v restauracích.

Chce: 500 tisíc korun

Nabízí: 8 %

Nováková: To produkujete sám?

Fadrný: Ano, vlastním pizzerii, tam je děláme.

Nováková: Jaké máte náklady?

Fadrný: 13 korun, prodáváme je za 24 korun. Samozřejmě záleží na množství a balení.

Bartoš: Kolik máte odběratelů?

Fadrný: Mám v jednání dva maloobchodní řetězce – nejsem tak daleko. Potřeboval bych se na to intenzivně zaměřit.

Bartoš: Jak bude fungovat firma?

Fadrný: Najdu si slušného šéfa. Tři roky budu investorovi z každého tvarůžku dávat korunu. Pak to převezme investor a bude dávat tu korunu mě. Za tři roky chci pryč.

Pilný: Možná podceňujete vyjednávání s řetězci. Nemám zájem.

Bérová: Zajímavý produkt i když do hospody nechodím, pivo nepiju. Myslím, že to není typický projekt pro investora. A 8 % je trochu málo. Nemám zájem.

Okamura: Chcete toho po 3 letech nechat?! To nemůžu jako investor akceptovat. Nemám zájem za těchto podmínek.

Bartoš: Mě ani neruší příliš krátký horizont. Na trhu místo je. Lidé už mohou být unaveni z nakládaného hermelínu a utopenců. Může to být velký byznys. Mám ovšem zásadní problém – neumím se pohybovat v tomto byznysu.

Osman Salih

Do doupěte mezi investory přišel s projektem nazvaným Ideální podprsenka. Měla by být vyrobena z nanovláken. Nemá ovšem žádný vzorek – pouze sličnou modelku.

Chce: 560 tisíc Kč

Nabízí: k tomu ani nedošlo

Salich háže čísly ze světového trhu s nanovlákny a investoři nevědí, jestli je to jen recese nebo vážný zájem. Konec je rychlý i přestože Salich tvrdí, že to myslí vážně.

Břetislav Suška

Zástupce společnosti, která vyrábí matrace léčící vážné nemoci.

Chce: 1,2 milionu

Nabízí: 40 %, ovšem ve společnosti, která matrace jenom prodává

Suška: Matrace dává dohromady tři fyzikální terapie dohromady – suché regulovatelné teplo, magnetické pole a barevné světlo. Produkt je patentově chráněn, je i řádně testován.

Bérová: Na jaké choroby to pomáhá?

Suška: Pohybový aparát, léčba bolesti, léčba kardiovaskulárních chorob. Pomáhá hlavně u těch, kteří se nemohou pohybovat.

Nováková: Jaká je cena výrobku? Výrobní i prodejní.

Suška: Je to zařízení s přidanou hodnotou. Prodejní cena 70 až 90 tisíc včetně DPH. Z toho je 40 až 50 % zisk.

Pilný: Rozumím dobře, nabízíte podíl v obchodní společnosti, která nevlastní patenty?

Suška: Ano.

Okamura: Proč ne menší podíl u výrobce?

Suška: Tam už proběhly velké investice.

Pilný: O podíl v distribuční společnosti zájem nemám.

Bérová: Produkt je zajímavý, ale tak, jak to stavíte, to není příležitost pro investory. Nemám zájem.

Bartoš: Produkt se mi líbí a spolu s kolegy sdílím názor, že propozice není správně. Mám chuť udělat nabídku. Nabídka nebude na distribuční společnost, ale na výrobce Biosynchron, který vlastní patenty. Jsem ochoten nabídnout 600 tisíc korun za 10 % společnosti.

Suška vytahuje ošklivé obrázky nemocných a ukazuje jak je matrace vyléčila. Na investory to dělá dojem. Problém je v tom, že se k Bartošovi buď přidá Nováková nebo jinak Suška nedostane nic. Pravidla říkají – buď celou investici, kterou podnikatel žádá, nebo nic.

Nováková: Pokud půjde o vlastní společnost, přidávám se k Ondrovi Bartošovi.

Suška: Přijímám.

Okamura: Máte právo tohle říct za vaše kolegy?

Suška: Ano, mám mandát, abych o tom rozhodl.

Jak to vidí Business Way

Až do případu Břetislava Sušky bylo vše racionální a zábavné. Co však zaráží, je nabídka 20% podílu za pouhých 1,2 milionu. Společnost má s matracemi, zvláště v ceně 70 až 90 tisíc za kus, obrovský potenciál. To byl Břetislav Suška a jeho kolegové skutečně v tak zoufalé situaci, že potřebovali peníze, které by jinak získali prodejem pouhých čtyřiceti kusů výrobku? Za předpokladu marže 30 tisíc z jedné matrace?

Jediné racionální vysvětlení je možné spatřovat v tom, že vedle 1,2 milionu získal jejich výrobek poměrně slušně sledovanou televizní reklamu zdarma, což může být výkopem pro vyšší prodeje.

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: