15. března 2021
Kategorie: Zajímavosti

Opěvovaný brainstorming – jak jej dělat správně?

Všichni to určitě znáte – pokud chceme ve firmě nad něčím přemýšlet a navrhnout nějaké nové nápady, doporučuje se udělat tzv. brainstorming. Co přesně to ale znamená a jak ho provádět tak, aby byl skutečně efektivní?

Definice brainstormingu jsou různé. V podstatě se ale jedná o techniku, při které se skupina lidí snaží přijít na co nejvíce nápadů na dané téma. Nejde ani tak o to, aby všechny nápady byly hvězdné – platí spíš čím víc, tím líp. A je naděje, že mezi desítkou špatných nápadů se najde ten jeden dokonalý. Jak by ale takové brainstormingové setkání mělo ideálně vypadat?

Malá skupina

U brainstormingu jde sice o množství nápadů, ale velká skupina lidí je kontraproduktivní. Maximální počet by měl být okolo 5–7 lidí. V opačném případě hrozí, že se jen budete překřikovat nebo se lidé budou stydět před větší skupinou „jít s kůží na trh“. Vyberte ale lidi, kteří jsou vzájemně dost odlišní (věk, pohlaví, zaměření, koníčky) – tak bude skupina skutečně různorodá a má potenciál přinést inovativní výsledky.

Místo a čas

Abyste inspirovali tým ke kreativitě, zkuste změnit běžné prostředí. Běžte do parku nebo třeba do kavárny. Snažte se uvolnit a vypadnout ze zajetých kolejí.

Pravidla hry

Vysvětlete, o co se jedná a jaký je váš záměr. Navoďte příjemnou atmosféru, aby se každý z účastníků cítil ve skupině příjemně a uvolněně. Vy buďte tím, kdo celé setkání vede a určuje jeho průběh. Nenechte se ale strhnout k tomu, abyste názory hodnotili. Používejte tyto otázky: Jak to můžeme udělat? Co když nebudeme mít žádné omezení? Co přesně tím myslíš? Jaký by měl být další krok? Nezapomeňte také na zapisovatele – ten hraje velmi důležitou úlohu. Nesmí opomenout zapsat něco důležitého. Pamatujte, že nejlepší nápady bývají často vedlejší komentáře, které se mohou v diskuzi snadno ztratit. Pokud tedy nemáte zapisovatele, který by zvládl zaznamenat vše, raději si schůzku nahrávejte.

Vyhodnocení

Vyhraďte konec brainstormingové diskuse na pořádné shrnutí. Vyberte tři nebo čtyři návrhy, které chcete dále rozvíjet. A nebuďte zklamaní, pokud se nezadaří napoprvé – i tuto metodu je nutné si osvojit.

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: