
Obchody se radují: Tržby v lednu rostly, táhly je online nákupy a kosmetika
Lednové statistiky maloobchodních tržeb přinesly příjemné překvapení. Celkově tržby vzrostly o 2,4 procenta, a to i přes pokračující pokles cen. Za růstem stojí především oživení zájmu o nákupy online a rostoucí spotřeba v segmentu kosmetiky a zdraví.
Hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček vidí v lednových číslech potvrzení oživování nákupního apetitu Čechů. „K růstu tržeb obchodníků přispěl výrazný pokles inflace, který umožní růst reálných mezd v letošním roce. Lidé tak budou mít více peněz k dispozici a pravděpodobně je utratí za spotřebu,“ komentuje Křeček.
Online nákupy stále v kurzu
Jednoznačným tahounem růstu jsou online obchody, které v lednu vykázaly impozantní nárůst tržeb o 13,2 procenta. Zákazníci stále více využívají srovnávače cen a nakupují tam, kde je zboží nejlevnější. I když online nákupy nabízí komfort a možnost ušetřit, stále existují překážky, které brání ještě většímu rozvoji. „Na druhou stranu zákazníci u online nákupů musí počítat s poplatky za doručení a nemají vybrané produkty hned po ruce,“ doplňuje Křeček.
Kosmetika a zdraví vítězí
Mezi segmenty, kterým se v lednu dařilo nejvíce, patří specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky (nárůst o 14,5 %) a farmaceutické a zdravotnické produkty (nárůst o 8,9 %). Naopak pokles tržeb zaznamenaly segmenty jako výrobky pro domácnost, oděvy a obuv či počítačové a komunikační zařízení.
Automobilový průmysl v mírném růstu
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v lednu meziročně vzrostly o 3,3 procenta. I když se jedná o mírný růst, je to pozitivní zpráva pro tento segment, který v minulých měsících čelil řadě výzev.
Lednové statistiky maloobchodních tržeb naznačují, že se česká ekonomika stabilizuje a spotřebitelská důvěra roste. Očekává se, že v tomto trendu bude pokračovat i v dalších měsících roku 2024.