
Nejvýznamnější historické momenty Bentley
Staletá historie britské automobilky čítá nespočet milníků. Na následujících řádcích jsme pro vás dali dohromady těch pár nejvýznamnějších, které výrazně ovlivnily podobu dnešní značky Bentley.
1921: Když to všechno začalo
Bylo nebylo, v roce 1921 zkonstruoval mladý inženýrský nadšenec vůz, který se navždy zapsal do automobilové historie. Tím nadšencem nebyl nikdo jiný než Walter Owen Bentley a tím vozem majestátní model 3 Litre.
W. O. Bentley neměl příliš v lásce vozy své doby. Považoval je za nebezpečné, náročné a hlučné. Stěžování si ale rychle vyměnil za činy a přišel s autem přesně podle svých představ – výkonným a přitom tichým, rychlým a přitom luxusním.
1923: Bentley dobylo svět závodů
Dne 26. května 1923 odstartoval vůbec první motoristický závod 24 hodin Le Mans. Na startovní čáru se tehdy postavil i nadupaný třílitr s výkonem 85 kW a maximální rychlosti téměř 129 km/h. Kvůli nešťastné nehodě se tehdejší řidiči John Duff a Frank Clement nepostavili na stupně vítězů. Zato se zapsali do dějin závodu jako ti, kteří dosáhli nejvyšší průměrné rychlosti na kolo, a to 107,3 km/h.
Zlato vyhráli hned napřesrok, čímž odstartovali úspěšnou závodní éru. Pokochejte se, jak si Bentley ve 20. letech podmanilo celý závod Le Mans.
1925: Bentley Boys udrželi automobilku na nohou
Hned od prvopočátku svého vzniku si Bentley získalo srdce tehdejších motoristů. Fanoušci se kolem značky začali srocovat a vytvořili úzkou komunitu známou jako Bentley Boys. Kromě toho, že značce dopomohli k řadě vítězství nejen v závodě Le Mans, podrželi automobilku v jejích těžkých chvílích.
Byl to konkrétně Woolf Barnato, který podpořil firmu tučnou finanční injekcí. Vklad 100 tisíc liber mu zajistil většinové vlastnictví a post ředitele. Především ale umožnil automobilce posunout se kupředu a přijít se zbrusu novými designovými modely.
1929: Birkin postavil Blower Bentley
Jedním z Bentley Boys byl i sir Henry Birkin. Do značky Bentley se zamiloval natolik, že se stal jejím konstruktérem. V roce 1929 představil ultimátní závodní vůz, který se později proslavil jako Blower Bentley.
Lehkou konstrukci poháněl motor o objemu 4,5 litru, jehož výkon ještě podpořil kompresor umístěný v přední části vozu. Bentley 4½ Litre však neproslavily jen úspěchy na závodních drahách, ale i post nejlepšího parťáka slavného britského agenta. V knižních verzích Jamese Bonda byl právě Blower Bentley ikonickým vozem agenta 007.
1959: Zrod legendárního motoru V8
Bezpochyby nejslavnějším motorem Bentley a snad neslavnějším osmiválcem vůbec se stala legendární V8. Svůj debut zažila v roce 1959, kdy Bentley přišlo s novým modelem Bentley S2. Tehdy ještě výkonný 6,2litr (později 6,75litr) si rychle získal srdce pravých motoristů a stal se největší pýchou značky.
Bohužel nic netrvá věčně, a tak i příběh ikonického motoru musel jednoho dne skončit. V roce 2021 se v britské továrně v Crewe vyrobil poslední kousek nadupaného šestilitru. Konec jedné etapy ale otevírá dveře dalším možnostem a příležitostem, které Bentley vidí v zelenější a udržitelnější budoucnosti.
Tip: Přečtěte si, jak se Bentley chce stát průkopníkem na poli udržitelného automobilového průmyslu.
1995: Zasloužený úspěch W. O. Bentleyho
W. O. Bentley si během svého života slávu svých vlastních výtvorů užít nestihl. V prvních letech zažívala automobilka víc pádů než letů k výšinám. Přestože svět automobilového průmyslu obohatila o dodnes obdivované kousky, kvůli neprofesionálnímu obchodnímu vedení se potýkala s celou řadou finančních problémů. Posledním hřebíčkem do rakve byla krize na počátku 30. let. V roce 1931 donutila neblahá finanční situace Bentleyho firmu prodat. On sám se pak musel spokojit s místem konstruktéra ve společnosti Lagonda a v roce 1971 umřel jako chudý muž.
Zadostiučinění se mu dostalo až několik let po jeho smrti, kdy se britská automobilka konečně dostala na zasloužené výsluní. V roce 1995 svět ocenil Bentleyho zásluhy a přínosy do světa motorismu a uvedl jej jako významnou osobnost vývoje automobilismu do Automobilové síně slávy (Automotive Hall of Fame).
2016: První SUV
Fenomén velkých aut s sebou strhl i Bentley – a ještě že tak. V roce 2016 britská automobilka přišla se svým prvním sportovně-užitkovým vozem a ihned sklidila nečekaný úspěch. Za pouhé dva roky získal model Bentayga dvě prestižní ocenění a za čtyři roky se ho celosvětově prodalo více než 20 000 kusů.
2020: Start nové éry
S příchodem dalšího desetiletí otevřelo Bentley dveře změnám. Moderní společnosti vládne udržitelnost a Bentley si dalo neskromný cíl stát se její vlajkovou lodí – alespoň co se světa automobilového průmyslu týče. Představením plánu Beyond100 odstartovalo novou éru, ve které se chystá svrhnout palivové motory a nastolit nový pořádek v podobě elektromobility.
Hybridní modely Bentayga a Flying Spur jsou jen první ochutnávkou. Až prototyp elektromobilu EXP 100 GT ukázal, kterým směrem povedou další kroky automobilky. Start nové éry dokazuje, že Bentley ve světě automobilů zdaleka neřeklo své poslední slovo.
Podobné příspěvky

Primoco UAV přechází na hlavní trh pražs...
Od pondělí 29. ledna 2024 se akcie společnosti Primoco UAV SE, která se zabývá výrobou a provozem bezpilotních letadel,

Proč jsou i v roce 2024 důležité kvalitn...
I když je svět digitálního marketingu velmi dynamický, některé aspekty se již mnoho let příliš nezměnily. Stále jsou důležité
O Autorovi

Redakce BWay
Redaktoři a přispěvatelé magazínu Business Way připravují praktické rady a zajímavé články ze světa podnikání a financí. Pokud máte zajímavý článek, který byste chtěli zveřejnit v magazínu, můžete nás kontaktovat. Kontaktní formulář můžete využít i v případě zájmu o inzerci v magazínu.