Máte záložní dodavatele? I tohle je třeba plánovat
Svět před pandemií koronaviru a po ní se budou hodně lišit. Podle nepříliš optimistických názorů mnoha ekonomických expertů se byznys bude stabilizovat až v roce 2022, a to ještě jen ve státech, ve kterých se během letošního roku podaří naočkovat všechny ohrožené skupiny populace a alespoň 60 % zbývajících osob starších patnácti let. V roce 2021 proto podnikatelům i živnostníkům nezbude, než se obrnit trpělivostí a připravit si hned několik alternativních plánů.
Co když se položí váš dodavatel?
A při takovém krizovém plánování je třeba zaměřit se také na věci, které nemůžete přímo ovlivnit. Třeba na skutečnost, že některý z vašich klíčových dodavatelů ukončí činnost. To se může stát dokonce ze dne na den, může to být ze zdravotních, finančních, ale i logistických důvodů. Mezinárodní obchod a přeprava zboží trpí pod mnoha regulacemi a hygienickými opatřeními, a tak se dodávky z levných zemí v čele s Čínou protahují.
Trpí hlavně cashflow
Takové průtahy jsou pochopitelně pěkně nepříjemné pro cashflow dodavatelských firem. Zatímco před pandemií nakoupily zboží, které mohly začít v řádu týdnů rozprodávat svým odběratelům, v současnosti stráví taková obchodní zásilka v různých meziskladech i několik měsíců. Namísto patnácti až dvaceti obrátek nákup-prodej tak dodavatelé letos stihnou třeba jen pět. A v mezičase nemohou zkusit zdroje alokovat efektivněji, protože v zásilce uložené měsíc kdesi v logistickém centru mají investováno mnoho peněz.
Potíže mají i dodavatelé služeb
Potíže s plněním nasmlouvaných objemů služeb ale mohou mít i firmy, které podnikají ve službách a žádné zboží jim nikde ve skladech nevisí. Na vině jsou v tomto případě hlavně výpadky zaměstnanců kvůli karanténám, ošetřování člena rodiny nebo infekci koronavirem. Aby vás výpadek v dodavatelském řetězci neohrozil, je dobré:
- Znát přímé konkurenty vašich dodavatelů
- Mít přehled i o jejich subdodavatelích, které byste v případě problémů mohli kontaktovat přímo