Marketingová strategie a plánování (3 tipy)
Chcete-li vést úspěšnou firmu, myslete na to, že zárukou úspěchu je předem dobře zvolená marketingová strategie. Ta by měla směřovat na potřeby a cíle dané společnosti. Bez plánování se zkrátka neobejdete.
Nenechte se zmýlit, marketingová strategie a marketingový plán jsou dva různé pojmy. Bývají však často mylně zaměňovány. Přitom rozlišit se dají jednoduše.
Do marketingové strategie patří veškeré analýzy nástroje, postupy a konkrétní nápady, vedoucí ke zviditelnění značky (brandingu) a posílení pozice firmy na trhu. K tomu se využívají veškeré možné marketingové aktivity – na webu, sociálních sítích, ale i v offline prostředí.
Marketingová strategie = souhrn všech marketingových aktivit na jednom místě.
Do marketingového plánu patří časové rozložení jednotlivých aktivit, které jsou přehledně rozvržené v časovém harmonogramu.
Marketingový plán = časová posloupnost všech marketingových aktivit.
Oba dva pojmy mají velký význam a jsou vzájemně provázány. Jeden bez druhého nemohou existovat.
Jaký zvolit postup při plánování a sestavování strategie?
Na samotném začátku sestavte marketingovou strategii. Zaměřte se na to, jakým marketingovým aktivitám dáte přednost, čemu se chcete věnovat. Nemusíte být na půl všude jen proto, že má konkurence kanál na Youtube nebo super fotky na Instagramu. Zvolte si to, co vám bude sedět. Lépe začínat s jednou aktivitou a postupně přidávat další. Marketingová strategie by měla být navržena tak, aby zvýšila vaši konkurenceschopnost na trhu a zvládli jste se jí držet dlouhodobě.
Nezáleží na tom, zda s podnikáním teprve začínáte, anebo jste na trhu již řadu let a chcete se posunout kupředu. Např. v době pandemie koronaviru chcete proniknout více do online prostředí.
Nejprve si načrtněte koncept marketingové strategie. Ten pak můžete více rozvíjet a postupně rozšiřovat.
Nevíte, jak na to? Přihlaste se na kurz online marketingu a staňte se profesionálním marketérem.
1. Položte si chytré otázky a stanovte cíle
- Jaké máme postavení na trhu?
- Kdo jsme? Čím se lišíme od konkurence?
- Co nabízíme? Jaké to jsou produkty/služby?
- Kde chceme být za rok, tři, pět?
- Jakou přidanou hodnotu zákazníkům poskytujeme?
- Kde všude působíme? Kde nás mohou lidé vidět?
- Co nám v byznysu funguje a co ne?
Nejprve si odpovězte na předchozí otázky, případně si doplňte další. Naciťte se do zákazníka – co si přeje, jaké má problémy, co potřebuje aktuálně řešit. Vytvořte si personu – tedy ideálního zákazníka. Snadněji se vám bude vytvářet marketingová strategie a reklama. U persony přesně definujte věkové rozpětí, pohlaví, práci, koníčky a v jaké se nachází finanční situaci.
Ideální zákazník by měl zastupovat vaši cílovou skupinu.
2. Marketingová strategie – jak ji sestavit v praxi?
Jestliže máte jasně stanovené cíle a představu o tom, jak by měl vypadat váš ideální zákazník, můžete přejít na samotnou tvorbu strategie. Záleží na velikosti vaší firmy, někdo si vystačí se stránkou o formátu A4 a marketingová strategie v několika bodech, velké společnosti potřebují spíše několikastránkový dokument.
Sestavení vám ulehčí otázky, jako jsou např.:
- Na jakých sociálních sítích se chcete prezentovat, popřípadě jak často?
- Jakou částku a kde budete investovat do placené reklamy?
- Jaké reklamní nástroje zvolíte? (PPC reklama, bannery, PR články, rozhovory, soutěže, linkbuilding)
- Jaké osoby budou mít na starost content plán, příspěvky na sociálních sítích, grafiku, fotografie, videa apod.
- Jaké bude mít kdo kompetence, jaké budou nastaveny schvalovací kolečka?
Přemýšlejte selským rozumem. Je hloupost cílit reklamu na klíčová slova marketing Ostrava a nezacílit ji na město Ostrava a okolí, ale zvolit např. chybně celou Českou republiku. Pokud se však jedná o e-shop nebo online služby, zaměřit se můžete nejen na Česko, ale třeba i Slovensko a další státy.
3. Bez testování se neobejdete
Mám ráda větu Pavla Ungra, kterou jsem od něj slyšela už mockrát. „To záleží…“
V marketingu není totiž nic dopředu jasné. I když si zvolíte super strategii, technicky zvládnete všechno nastavit správně, stejně nemáte zaručený úspěch.
Vše je především o testování a vyhodnocování úspěšnosti jednotlivých kroků. Každé změně však dopřejte dostatek času, aby se mohla projevit. Nejednejte unáhleně. Pokud se daný krok neosvědčí, změňte strategii.