Budoucnost online nakupování módy směřuje k virtuální realitě a 3D skenům. Bude to ale fungovat?
Nákup módy patří v oblasti internetového prodeje mezi tři nejrychleji rostoucí kategorie. V posledních dvou letech stouply prodeje až o 21 procent. Prodejci však zatím marně bojují s jednou zásadní nevýhodou – zákazníci nemají možnost si vybrané kousky vyzkoušet, a proto je množství vratek velmi vysoké, běžně se pohybuje nad 30 procent, někdy i více než 50 procent.
Prodejci tedy sází na moderní technologie, které mají lidem usnadnit výběr zboží před jejich objednáním. Věří, že do budoucna bude možné zlepšit možnosti výběru vhodné velikosti či barvy, což bývá největším důvodem pro vratky. Trh s online módou tedy pravděpodobně čekají v následujících letech velké změny. Rozšířit se mohou nákupy pomocí virtuální nebo rozšířené reality, nové obchodní modely podporující udržitelnost a nové prodejní kanály související s influencer marketingem.
Snazší výběr zboží
Jak by to mohlo vypadat konkrétně? To již před časem nastínil velmi úspěšný e-shop Zalando. Ten v současné době pracuje na vývoji 3D avatara, který by mohl zákazníkům umožnit si vybrané kousky vyzkoušet ve virtuálním 3D prostředí. Vše je prozatím v rámci testování – zkouší se, jak provádět 3D skenování oblečení, jak nejlépe dostat 3D skeny zákazníků do systému a jestli budou zákazníci vůbec schopni podobné technologie využívat.
Ne vždy se to povede
Je totiž pravdou, že ne vždy je tlak na technologie správně načasovaný. To si před časem na vlastní kůži vyzkoušela společnost Tchibo, která na podzim 2016 v nákupním centru Metropole Zličín zavedla „chytrou převlékací kabinku“. Ta navrhovala možné kombinace jednotlivých kousků oblečení, nebo bylo možné si přes ni objednat do kabinky jinou velikost. Ukázalo se ale, že zákazníky nová technologie nezaujala – stále preferovali osobní kontakt s prodavačem nebo si věci obstarali sami. Je tedy určitě na místě přemýšlet i nad tím, zda daná technologie bude vůbec pro zákazníky dávat smysl. Jinak je investice zbytečná.