Allen: Facebook Google nenahradí
Exkluzivní interview s Kevinem Allenem nejen o tom, jestli můžete na Facebooku vydělat.
Kevin Allen už více než tři roky šéfuje strategickému plánování v londýnské pobočce marketingové a komunikační agentury Proximity. Magazín Business Way s ním měl možnost hovořit při druhém ze tří seminářů s názvem Digital Natives.
Pojďte si přečíst, jak se tedy Kevin Allen dívá na muže a ženy online i offline, na jejich nákupní preference a na to, jestli má Facebook vůbec nějaký obchodní potenciál.
Jsou lidé online jiní, než jací jsou v reálném životě?
To si nemyslím. Rozdíl, který pozorujeme, je způsoben spíš povahou internetu. Uvedu příklad. Většina mužů nežije blízko kasina. Pokud chtějí hrát, musejí se vydat na cestu.
Když se ale jedná o online kasina, pak se hře mohou věnovat několik hodin denně, a také věnují (!), protože jsou jenom pár kliknutí daleko. Tady vidíte už ten základní rozdíl. Ti samí lidé by v reálném světě nehráli, ale online hrají. To je změna chování.
Internet je také světově největší nákupní centrum. Můžete si prohlížet tolik zboží, kolik chcete. A můžete dělat i věci, které byste offline dělat nemohli. Například si zapamatovat, kde a jaké konkrétní věci jste viděli a také jaká byla jejich cena. Jednoduše si uložíte stránku do oblíbených. Idea nakupování je samozřejmě stále stejná, jenom je všechno jednodušší a to tím pádem mění chování lidí.
Ve své prezentaci jste uvedl, že loni poprvé počet žen na internetu překročil počet mužů. Uvedl jste také speciální stránky pouze pro ženy. Myslíte, že má význam vytvářet i další sítě a služby jenom pro ženy?
Uváděl jsem většinou americké příklady. Určitě se najdou i další země, kde by něco takového dávalo smysl. Velkou překážkou může být způsob financování takových sítí v menších zemích. Podívejme se ale na trend, který již proběhl.
Původní velké portály typu AOL postupně odumíraly, protože lidé už věděli, kam mají jít za věcmi, které je zajímají. Nepotřebovali, aby jim to dával někdo dohromady. A myslím, že začínáme dělat něco podobného. Facebook se stal tím místem, kam lidé chodí a kde si hledají další podobné stránky, které by mohli navštívit.
Pokud se budete zajímat o lední hokej, začnete vyhledávat stránky, které se ledním hokejem zabývají, a budete trávit více času tam. A to si myslím, že je směr, kterým vývoj jde. Nebudeme ztrácet kamarády, ale nalézat skupiny s podobnými zájmy. Počet takových sítí se bude zvyšovat.
Ovlivňuje zapojení do zájmových skupin nákupní preference?
Ano. Když budeme hovořit o již zmíněném ledním hokeji, nedívejme se na Českou republiku, kde je velice populární, ale třeba na Velkou Británii. U nás se jedná vyloženě o pár desítek tisíc lidí. Takže pokud jste výrobce hokejek nebo vybavení pro lední hokej v Británii, budete mít velký problém s prodejem přes běžné obchody se sportovními potřebami. Není to prostě populární sport, takže vaše výrobky nebudou prodávat.
Pokud si představíte všechny lidi v Británii, kteří mají rádi lední hokej, i kdyby se jednalo o 30 tisíc lidí, mohou se tito lidé sejít ve skupině a hovořit o ledním hokeji. Teď, co to znamená pro výrobce hokejek? Taková skupina se pro něj stane tím nejlepším prodejním kanálem. Tímhle způsobem můžou prorazit i místní výrobci, nejenom globální značky. Spíš naopak, takoví specialisté spíše prorazí.
Hodně se hovořilo o Facebooku. Má, podle vás, vůbec nějaký obchodní potenciál?
Je to rozhodně problém. Nevidím totiž Facebook jako místo, kde by se v budoucnu daly otevřít e-shopy či něco podobného. Jedná se v podstatě o konverzaci, která je velmi soukromá. Lidé mají většinu svých soukromých sítí právě tam. Lidé používají Facebook jako nástroj pro sdílení. Podobně používáme Google jako nástroj pro hledání.
Příležitost pro Facebook je ta, že si jej lidé integrují do svých stránek, aby mohli snadněji sdílet vše, co chtějí se svými přáteli. To je model, ale ne přímý prodejní.
Proč zvítězil právě Facebook nad ostatními sociálními sítěmi z hlediska počtu uživatelů?
Myslím, že v určitém smyslu se jedná o módu. Všichni už zapomněli, že před Facebookem tady bylo MySpace. Před MySpace tady byl Friendster. Všichni přišli a dosáhli určitého bodu, kde se zastavili, protože se jednalo o něco takového, jako je móda. Vlivní lidé nakonec řekli – už nechci patřit někam, kde je každý.
A teď je otázka – stane se Facebooku něco podobného a lidé se přesunou k něčemu lepšímu? Myslím tím, zda se lidé začnou specializovat nebo začnou na Facebooku trávit méně času.
Facebook přišel ve správnou chvíli, kdy se každý chtěl zapojit do nějaké sociální sítě. Možná Facebook přežije, podobně jako Google. Lidé si řeknou, proč chodit někam jinam?
Soupeřící síť Orkut měl zřejmě ten problém, že nikdo pořádně nevěděl, k čemu je to dobré. Ve chvíli, kdy se objevil Orkut, už se MySpace etablovalo jako to správné místo pro sdílení hudby. Návštěvníci zde ovšem byli mnohem mladší – teenageři.
Facebook pak využil toho, že zaujme o něco starší skupinu lidí. A ta je mnohem, mnohem větší, než ta mladší. Jedná se o skupinu 25 plus. Lidé budou mít menší tendenci měnit módu, než náctiletí na MySpace.
V budoucnu si myslím, že lidé budou na Facebooku trávit asi méně času, nicméně z hlediska počtu lidí bude velice úspěšný.
Nahradí sociální sítě vyhledávače?
Myslím, že rozhodně ne. Jedná se o různé věci. Určitě zjistíte nebo už zjišťujete, že sociální sítě rostou a bohužel není možné se dobře podívat do historie. Představte si, že před pár týdny, jste hovořil na sociální síti se spoustou lidí a něco jste probírali. Jenže si nemůžete vzpomenout, co to bylo. Zkuste si to na Facebooku najít. To už radši použijete vyhledávač, který vám najde odpovědi na vaše otázky probírané s přáteli. Na sociálních sítích je docela těžké si zapamatovat tolik konverzací.
Určitě existuje nějaká archivace, ale mnoho věcí není jednoduchých najít. Proto jak se sociální sítě stanou více místem pro konverzaci, nastane vyšší potřeba dobrého vyhledávání, abyste si vzpomněl na věci, na které chcete. Takže si myslím, že se tyto dva způsoby sejdou dohromady a rozhodně jedna druhou nenahradí. Určitě ne.