Znáte multi-level marketing? Má své kontroverze, ale dá se na něm i vydělat
Znáte multi-level marketing? Je to poměrně dlouho využívaný způsob prodeje, který ale v posledních letech ztrácí na popularitě. Vyplatí se vůbec? Multi-level marketing, je založen na principu přímého prodeje. Určitě jej dobře znáte – jde o způsob, jakým fungují například firmy jako Amway nebo Avon.
Jak to funguje?
Výrobce (nebo hlavní distributor) prodává své zboží nebo služby přímo koncovým zákazníkům. Využívá k tomu vlastní síť prodejců. Tím se vytváří maloobchodní síť a také tzv. pyramida. To znamená, že ti výše postavení jsou odměňováni i z obratu těch pod sebou. Čím výše si tedy na žebříčku stojíte, tím více vyděláváte.
V praxi dnes multi-level marketing funguje nejčastěji tak, že prodejce je zároveň koncový zákazník. Nakupuje tedy zboží pro sebe, ale zároveň může získávat další prodejce. Pokud chce totiž někdo takový na prodeji výrobků skutečně vydělávat, je nezbytné, aby pod sebou měl rozsáhlou síť dalších lidí, kteří by mu v konečné fázi vydělávali peníze bez jakékoli práce.
Není to jen podvod?
Nevýhodou tohoto postupu je většinou nutnost koupit si nějaký „startovací balíček“. To často znamená například vstupní poplatek spojený s administrativou a zároveň nějaký první objem zboží pro nového prodejce. Tyto peníze si pak přerozdělí prodejce, který nového člověka získal, ale také lidé zapojení do celé pyramidy v síti nad ním. U tohoto startovacího balíčku často zůstane a nově získaný člověk nevyvíjí další aktivitu. Zisk ze startovacího balíčku tak může velmi často sloužit pouze jako finanční injekce do systému.
Multi-level marketing ale není na místě zaměňovat s podvody, které sice fungují na podobném principu, ale ve své podstatě se liší. Člověk zapojený do podvodné pyramidy má pouze nalákat další lidi a získat od nich peníze. Tato pyramida však neposkytuje žádný produkt, který by měl být distribuován.
Existují firmy, které přes multi-level marketing své zboží běžně prodávají a mají úspěch. Je to však systém, který je hodně postavený na vaší osobní iniciativě a obchodním duchu. Bez něj nemáte šanci uspět.
Zdroj/ foto: tradingconsistemas.com.