
Vyplatí se úvodní konzultace zdarma? Jak pro koho
Ať už se pohybujete v jakémkoliv sektoru služeb, vždycky je nutné mít zákazníky. Jenže jak je sehnat? Jednou z oblíbených marketingových strategií je tzv. první konzultace zdarma. Dává to ale vůbec smysl – není to ztráta vašich peněz a vašeho času? Záleží, jak s to vezme.
Získávání nových klientů je poměrně komplikovaný proces, který probíhá různými způsoby. Mezi přímé kanály patří oslovení pomocí e-mailu nebo webu, k těm složitějším se pak řadí právě třeba lákadlo ve formě první konzultace zdarma.
Je to na vás a vaší osobnosti
Správně vedená první konzultace je však docela oříšek. Musí totiž alespoň částečně odkrývat vašeho know-how, ale zároveň zachovávat klíčové informace, které pro klienta mají význam, aby jej něco motivovalo zaplatit si vaše služby dál. Je to skvělá šance udělat silný první dojem, ale existuje i riziko, že si tím celý byznys zkazíte. Všechno totiž stojí na vás a na tom, jak dobře umíte komunikovat.
Při úvodní konzultaci musíte odhalit dost na to, abyste vyvolali zájem, ale nikdy nesmíte prozradit to nejpodstatnější. Možná si myslíte, že to zvládnete, ale je to těžší, než se to může zdát. Pamatujte, že proti vám také stojí člověk, který chce vydělat a ušetřit, a pokud nebude muset, za vaše služby platit nebude. Tak to prostě ve světě byznysu funguje.
Příliš času znamená ztrátu
Úvodní konzultace by se vždy měla točit okolo nastavení a vysvětlení nabídky – dále by se zacházet nemělo. Vy tedy můžete vysvětlit, co nabízíte, proč zvolit právě vás a za kolik to bude. Odhalovat další strategie je už rizikové a dobrý partner by to měl chápat. Klíčové je tedy i to, s jakým člověkem jednáte a zda je po lidské i profesionální stránce poctivý a přímý. Vyžaduje-li úvodní konzultace vaši přípravu, pak si stanovte jasný časový limit, který jste ochotni si ze své běžné práce „utrhnout“. Ideální je přibližně jedna nebo dvě hodiny.
Ukažte, že dané problematice rozumíte a víte, o čem mluvíte, ale buďte obezřetní. Najdou se totiž lidé, kteří pouze objíždějí a obvolávají potenciální dodavatele, všude se snaží nasyslit co možná nejvíc, ale nemají v úmyslu si nikoho z nich vybrat. Pokud strávíte příliš času pokusem o získání někoho, kdo ve skutečnosti vůbec nemá zájem obchod uzavřít, je to situace, ve které jste vy ten poražený.