29.06.2020
Kategorie: Marketing

Jsme ochotni platit za obsah na internetu? Revoluce zatím není přijímána příliš pozitivně

Jak zjišťujete nejnovější informace ze světa? Pokud nejste vyloženě tradičně zaměřený člověk, pak tak nejspíše činíte na internetu, a možná na některé z internetových stránek vydavatelů novin.

Napadlo vás ale někdy, jak je tento obsah placený? Jistě, jsou to reklamy, ale skutečně to zvládne zaplatit neuvěřitelné množství obsahu, za který lidé kupující si tištěnou verzi platí? Proto se v posledních letech hodně mluví i zpoplatnění zpravodajských serverů. Je na to ale česká společnost připravena?

Platit za informace?

Ve světě je trend jasný – přibývá mediálních domů a médií, která zavádějí platební brány a alespoň část svého obsahu mají zpoplatněno. A i v Česku se začínají objevovat první vlaštovky mezi velkými médii. Je to ale model, který bude fungovat? U menších magazínů tento systém funguje například již od počátku jejich existence, takže spotřebitelé jsou na to vlastně zvyklí, ale problém je, že když je nějaký obsah dlouho zadarmo a najednou se zpoplatní, nikomu se to líbit nebude.

Postup je pomalý

Ochota platit za digitální zpravodajský obsah v řadě zemí roste, ale jen velmi mírně, spíše stagnuje. V USA byl zjevný skok vzhůru v roce 2017, ale od té doby se nezdá, že by předplatné přilákalo další uživatele. Podle Reuters Institutu je v České republice za online zpravodajský obsah ochotno platit jen asi 7 procent lidí. A to je zatím zoufale málo.

A nejde jen o samotný fakt, že lidé nechtějí platit za zpravodajství. Problémem je i to, že zpravodajský obsah bojuje o pozornost s řadou o mnoho atraktivnějších platforem, které na předplatném staví jako je Netflix, Spotify, Apple Music nebo Amazon Prime.

Obsah zdarma je navíc stále běžně dostupný na takových platformách jako je YouTube nebo Instagram a lidé prostě nejsou zvyklí si za informace platit. Některé deníky zkoušejí i jinou strategii – tzv. dárcovský model, na ten však přispívá jen velmi malé procento čtenářů a výtěžek rozhodně nepokryje náklady.

Zaujal vás článek? Sdílejte jej přátelům: